-
За Асоциацията
-
Мисия
-
Цели
-
Документи
-
Дейност
<
>

„Организациите, независимо от техния вид и големина, са изправени пред вътрешни и външни фактори и влияния, които създават неувереност дали и кога ще постигнат своите цели. Влиянието на тази неопределеност по отношение на постигането на целите на дадена организацията представлява т.нар. ’риск‘. (ИСО 31000).
„Оценката и управлението на риска в най-широкия смисъл на това понятие е изкуство и наука за точна оценка на потенциалните загуби и разработването на план за тяхното довеждане до един разумен минимум“. (Оценка и управление на риска в общото застраховане).
Практиката и процесите на добро корпоративно управление на компаниите включват елементи на оценка и управление на риска. В световен мащаб много успешни организации вече са приели този систематизиран метод за управление в условия на несигурност. Ползите от прилагането на такъв управленски поход се изразяват в постигане на заложените цели, осигуряване на конкурентно предимство, вземане на адекватни стратегически решения, повишаване на сигурността и доверието на заинтересованите страни, подобряване на ценностната система и културата в организацията, подобряване на устойчивостта на организацията при несигурни събития, своевременно адаптиране към променящата се среда.
Учредявайки Асоциация на риск мениджърите в България (BRiMA) като сдружение на професионалисти в сферата на оценка и управление на риска, ние се стремим да популяризираме този подход за управление, като добра практика и да утвърдим ролята на позицията ’риск мениджър‘ в организациите.
За реализиране на целите си организираме изследвания, семинари, обучения, сбирки , форуми, тематични лекции; подпомагаме академичната общност, бизнеса и застрахователния сектор за разработване и въвеждане на индивидуални или общи методики в областта на оценката и управлението на риска.
Асоциацията осъществява дейности в частна полза.
- Популяризиране на идеите на доброто корпоративно управление и в частност на оценката и управлението на риска;
- Обмен на информация между членовете относно добри практики в оценката и управлението на риска и корпоративното застраховане;
- Организиране на семинари, обучения, форуми и тематични лекции;
- Международно и национално сътрудничество с членове на подобни и други видове организации, заинтересовани от развитието и прилагането на добри практики в сферата на оценка и управление на риска;
- Дискусии и публикуване на становища по въпроси, засягащи присъединяването на България към Европейската общност в областта на управлението на риска при застраховане и презастраховане;
- Подпомагане на академичната общност, бизнеса и застрахователния сектор в областта на оценка на управлението на риска.
Целите на Асоциацията са с широк обхват и основно насочени към:
- Внедряване и развитие на принципите за управление на риска, като част от доброто корпоративно управление в българските и международните компании.
- Разработване на добри практики за управление на риска, както и на модерни решения на актуални проблеми.
- Създаване на форум за споделяне на добрите практики между професионалистите в сферата.
- Образователна дейност насочена към частни и публични организации, както и в обществото.
- Сертифициране на специалисти в сферата - оценка и управление на риска.
- Сътрудничество с международната общност, занимаваща се с проблемите на оценка и управление на риска.
Управлението на риска е неразделен елемент от успешното управление на всеки вид дейност. Стандартите и добрите практики описващи този важен елемент включват пет основни процеса – идентифициране, анализ, планиране на действия за снижаване на риска, изпълнение и контрол на планираните мерки, мониторинг и подобряване.
Основна цел за управлението на риска е намаляване на вероятността и въздействието на негативни събития. Факторите водещи до риск могат да включват аспекти от средата, организацията, човешки фактор и др., например порочни практики за управление, липса на интегрирани системи за управление, лоша поддръжка на материалната база или зависимост от външни фактори, които не могат да бъдат контролирани. Добрата практика не предполага описаното знание винаги да се прилага еднакво във всички случаи. Организацията или екипът е отговорен за въвеждането на методика за оценка и управление на риска, подходяща за конкретната организация.
Не подлежи на съмнение единствено факта, че прилагането на необходимите знания, умения, средства, методи и инструменти може да има значително положително въздействие върху постигане целите на организациите.
Като фундаментална рамка може да бъде посочен стандартът ISO 31000, този стандарт не е нито цялостен, нито всеобхватен. Той представлява по-скоро ръководство, а не методология и целта му е по-скоро да даде методическа насока на организациите, за оценка и управление на рисковете в своите проекти и дейности.
Всички дейности на организацията включват риск. Чрез идентифициране на рисковете; анализ на рисковете; изчисляване на техния тегловен коефициент; групирането им и методичното им контролиране, чрез предприемане на мерки за снижаване на риска; мониторинг и периодично обновяване на базите данни и инструменти, организациите могат да повишат ефективността си и вероятността за успешното постигане на целите.
Не подлежи на съмнение единствено факта, че прилагането на необходимите знания, умения, средства, методи и инструменти може да има значително положително въздействие върху постигане целите на организациите.
Като фундаментална рамка може да бъде посочен стандартът ISO 31000, този стандарт не е нито цялостен, нито всеобхватен. Той представлява по-скоро ръководство, а не методология и целта му е по-скоро да даде методическа насока на организациите, за оценка и управление на рисковете в своите проекти и дейности.
Всички дейности на организацията включват риск. Чрез идентифициране на рисковете; анализ на рисковете; изчисляване на техния тегловен коефициент; групирането им и методичното им контролиране, чрез предприемане на мерки за снижаване на риска; мониторинг и периодично обновяване на базите данни и инструменти, организациите могат да повишат ефективността си и вероятността за успешното постигане на целите.